Eesti teatri aastaauhindade nominendid on selgunud!
Eesti Teatriliidul on hea meel kuulutada välja tänavused aastaauhindade nominendid, keda tunnustatakse 2017. aasta loominguliste saavutuste või pikemaaegse silmapaistva teatritöö eest.
Laureaadid selguvad rahvusvahelisel teatripäeval 27. märtsil. Sel aastal toimub pidulik auhinnagala NUKU teatris.
Auhinnaga kaasneb klaasikunstnik Ivo Lille loodud Theodori silm, mida rahastab Kultuuriministeerium, või Vaike Pääsukese kujundatud auaadress. Mõlemale lisandub Eesti Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapitali rahaline preemia.Eesti Teatriliit on andnud teatri aastaauhindu välja alates 1961. aastast. 2018. aastal on auhindade nominendid järgmised:
TEHNILISTE TÖÖTAJATE AUHINNAD
Žürii: Roland Leesment, Taivo Pahmann, Toivo Kaev, Marika Tint, Jaanus Laagriküll, Rait Randoja ja Krista Tool.LAVASTUST ETTEVALMISTAVA TÖÖTAJA AUHIND
Eve Komissarov
Ugala
teatri kunstnik-dekoraator, kelle juhendamisel on teater olnud juba
aastaid tulevaste visuaaltehnoloogide praktikabaas. Ta on arendanud
lavatagust professionaalsust, olnud usaldusisik ja nõuandja paljudele
teatritöötajatele, sealhulgas just noortele.
Või
nagu ta ise on öelnud: „Visuaaltehnoloogia tudengite ja vilistlaste kõnedele ei
jäta ma kunagi vastamata, olenemata kellaajast ja päevast.“
Külli Root
Rahvusooper
Estonia dekoratsiooniosakonna konsultant. Eesti Teatri Tehniliste
Töötajate Ühenduse aktiivne liige, kelle kaasabil on valminud
dekoraator-butafoori kutsestandard ja tehniliste töötajate
kollektiivleping. Tema panus õppejõuna teatri tehniliste töötajate
järelkasvu koolitamisse on hindamatu.
Vaieldamatult Eesti kogenuim, suure loomingulise baasi ja tehniliste oskustega videokunstnik, kes oskab töötada nii keeruliste kunstiprojektidega kui ka tavateatri tingimustes. Aktiivne etenduskunstide mitmekesistaja oma loomingu kaudu Von Krahli Teatris, Kanuti Gildi SAALis, Eesti Draamateatris, Vanemuises jm.
ETENDUST TEENINDAVA TÖÖTAJA AUHIND
Tarvo Elblaus
Lavameistri
töö on lavastus hästi ette valmistada ja etendused täpselt läbi viia
ning Tarvo Elblausiga on see periood alati ülimalt loominguline.
Tallinna
Linnateatri lavameistrina on ta pakkunud lavastajatele uusi võimalusi
dekoratsioonilahendustes ja tehniliste vahendite leidmisel. Ta on tõeline
loominguline kaastöötaja.
Janno Jaanus
Eesti
Draamateatri lavaMeister – just Meister suure tähega. Autoriteetne,
rahulik ja usaldusväärne, oskustega, mida saab meistritasemeni õppida
ainult pika õpipoisi- ja sellitöö kaudu praktilises teatritöös.
Lavatehnik, kes mõistab väga hästi teatrikunsti ja inimesi.
Suurepärane
meeskonnamängija nii oma lavameeste tiimi juhtides kui ka teatriperes
kokkukuuluvustunnet luues.
Alustanud Vene Teatris lavamehena rohkem kui 15 aastat tagasi, on Valeri Kazakov nüüdseks teatri vanemhelirežissöör. Iga etendus on talle alati nagu uus – ta tunnetab nii hästi seda meeleolu, mis valitseb etendusel just täna! Ta on kompetentne, töökas ja professionaalne. Tema pühendumine tööle on tänuväärt ja sügav.
HALDUS- JA ADMINISTRATIIVTÖÖTAJA AUHIND
Kersti Karro
25
aastat Von Krahli Teatris piletiadministraatori ja müügijuhina töötanud
Kersti Karro on selle teatri publikule üks meeldejäävamaid figuure.
Alati
särav, julge ja suurepärane suhtleja.
Andres Nõlve
Vene
Teatri haldusjuht, kes hoiab maja tehniliselt laitmatus korras, on
korrektne, hooliv ja põhjalik ning kollektiivi käitumisharjumusi
jõuliselt distsiplineeriv eeskuju.
Korraldab
ka teatri töötajate spordiharrastust ja osavõttu teatrite spartakiaadidest.
Kanuti Gildi SAALi projektijuht. Professionaalne, pühendunud ja maailmatasemel töö etenduskunstide produtsendina, rahvusvahelise SAAL Biennaali kureerimisel.
PRIIT PÕLDROOSI NIMELINE AUHIND
Žürii: Lea Tormis, Ene Paaver, Kadi Herkül, Ingo Normet ja Katri Aaslav-Tepandi.Jaak Allik
Poole
sajandi pikkune teatrikriitiku, -juhi, -poliitiku ja -lavastaja töö;
oma kriitikaloomingut ja eesti teatrilugu mõtestav ning
kultuurilooliselt väärtuslik kogumik „„Kihnu Jõnnist“ „Savisaareni““
(2016).
Süvenemine, järjepidevus, kvalitatiivselt tõusvas joones teatrimonograafiate kirjutamine ja kirjastamine (kogumik „Eesti kooliteater. 30 aastat festivale“; „Eesti lasteteatrid“, „Isiklik teater“, „Juturaamat – VAT Teater 30“, Sulev Luige, Urmas Kibuspuu, Einari Koppeli, Aarne Üksküla elulooraamatud).
REET NEIMARI NIMELINE KRIITIKAAUHIND
Žürii: Hedi-Liis Toome, Laur Kaunissaare, Kadi Herkül, Merle Karusoo, Kalju Orro, Inga Vares ja Tanel Tomson.Jaak Allik
Klassikalise
teatrikriitika põhiprintsiipide elushoidmine, oskus tõlgendada
lavastustervikut ja selle kohta ajas kogemustest kantud panoraamvaates.
Heili Einasto ja Evelin Lagle
Tantsuteatri
kaardistajad, kes on lisaks neile iseloomulikule dialoogiformaadile
tõusnud
esile ka programmilisemate probleemipüstitustega.
Valle-Sten Maiste
Esseistlik teemaavaja, kes julgeb otsida märkimisväärset sündmust ka peavoolust
väljastpoolt.
Nüüdisaegse etenduskunsti tendentse sõnastav vaatleja.
SALME REEGI NIMELINE AUHIND
Žürii: Katrin Nielsen, Enn Lillemets, Jaak Urmet ja Kristel Maamägi.Birgit Landberg ja Paul Piik
Lavastaja
ja dramaturg noortelavastuses „Peks mõisatallis“ (Must Kast).
Tänapäevaselt
särav ja intellektuaalne, värske ja provotseeriv vaade Eesti ajaloole ja
eestlase enesekuvandile.
Urmas Lennuk
Ugala
teatri lavastuse „Vai-vai vaene Vargamäe“ dramatiseerija ja lavastajana
mastaapse romaaniköite humoorikas ja sõnaselge tõlgendus lastele ning
sama meisterlikult loodud dünaamiline dramatiseering lavastusele „Timm
Thaler ehk Müüdud naer“ (NUKU teater).
Toomas Tross ja Haide Männamäe
Näitleja-
ja lavastajatööd Eesti lasteteatri tipptaset hoidva klounipaarina
lavastustes „Piip ja Tuut on Lõvi Lõrr ja Jänes Jass“ ning „Piip ja
Tuut. Pimedas ja teki all“, mida naudivad publikuga samavõrd ka
näitlejad ise (Piip ja Tuut Teater).
Taavi Tõnisson
Fantaasiarikas, köitev ja stiilne lavastus „Timm Thaler ehk Müüdud naer“ (NUKU teater).
Nõtke, õhuline ja tähelepanelik kunstnikutöö lavastusele „Timm Thaler ehk Müüdud naer“, millest hoovab nii saatanlikkust kui ka inimlikkust (NUKU teater).
ETENDUSKUNSTIDE ÜHISAUHIND
Žürii: Marie Pullerits, Kristiina Garancis, Kerri Kotta, Saale Kareda, Saima Kranig, Tambet Kaugema ja Valle-Sten Maiste.EMTA
lavakunstikooli magistrandid Kersti Heinloo, Jaanika Tammaru, Tanel
Saar, Raho Aadla, Martin Mill, Mait Joorits ja Agur Seim
„Siis
kui väikesed lapsed kõik magavad juba“ (EMTA lavakunstikool) – võimsa
sünergiaga
kollektiivne ühisloome, hirmude anatoomia totaalsusesse
kulmineeruv lahtimäng.
Renate Keerd
„Vaimukuskuss“
(Von Krahli Teater) ja „TAHE“ (Tartu Uus Teater) – ühiskondlike
nähtuste
ja protsesside tundlik ja vaimukas kajastamine isikupärases
kunstnikukeeles.
Saša Pepeljajev
„NO37
NOДвенадцать“ (Teater NO99) ja „Primavera Paunveres“ (Ugala Teater) –
teatripedagoogiliselt järjepidev, heakõlaliselt irriteeriv ning peene
tekstitajuga
laiahaardeline ja külluslik teatrisüntees.
Ene-Liis Semper
„NO33 Hüsteeria“ (Teater NO99) – tabav žanriülene osutamine ühiskonnas valitsevale meelsusele.
„Binaural vision“ – inimese intrigeeriv metafüüsiline asetamine ristmeedia ja tehnoloogia lahinguväljale.
TANTSUAUHIND
Žürii: Anu Ruusmaa, Kristiina Garancis, Marie Pullerits, Evelin Lagle ja Kai Valtna.Dmitri Hartšenko
„Ikoonid.
Rahmaninov“ (Tallinna Tantsuteater) – Rahmaninoviga täidetud liikumise
ja muusika sünergiline ühendamine visuaalseteks piltideks. Värskuse
leidmine modernsuses, harva esinev tantsukunsti liikumistehnika veenev
järjepidevus.
Rūta Ronja Pakalne ja Laura Kvelstein
„Connext“
– paljutasandiline puhas teos, tundliku partnerlusega loodud peen ja
minimalistlik liikumine. Tantsulavastus, milles luuakse kehaga
imaginaarne ja sümboolne ruum.
Sigrid Savi
„Imagine
There’s a Fish“ (Sõltumatu Tantsu Lava) – teatriillusiooni
intelligentne ja vaimukas lammutamine nüüdisaegsele liikumisele
konteksti loomiseks, peaosas võimeka noore etendaja eneseirooniline
hoiak.
Nele Suisalu ja Maarja Tõnisson
„See
on see“ (Kanuti Gildi SAAL) – orgaaniliselt arenev naivistlik
tantsulavastus, mis lubab vaatajal hääle, keha, valguse ja ruumi kaudu
teose kohalolusse lahustuda.
„Binaural vision“ – aktuaalse sõnumiga keha ja virtuaalse kujutise elav suhe. Inimkeha teadlik väljakutse tehnoloogilisele reaalsusele.
BALLETIAUHIND
Žürii: Tiiu Randviir, Saima Kranig, Irina Härm, Age Oks ja Rufina Noor.Jevgeni Grib
Alan lavastuses „Tramm nimega Iha“ ja Hilarion lavastuses „Giselle“ (mõlemad Eesti
Rahvusballett).
Matthieu Quincy
Bérenger lavastuses „Ninasarvik“ (Teater Vanemuine).
Nimiosa lavastuses „Giselle“ ja Blanche DuBois lavastuses „Tramm nimega Iha“ (mõlemad Eesti Rahvusballett).
MUUSIKAAUHIND
Žürii: Kerri Kotta, Saale Kareda, Kristel Pappel, Mart Mikk ja Liina Viru.Juuli Lill
Koomiliste
Cherubino ja paruness Adelaide’i ning traagilise Maria võrdselt veenev
kehastamine ooperis „Figaro pulm“, operetis „Linnukaupleja“ ja
algupärandis „Pilvede
värvid“ (kõik Rahvusooper Estonia).
Märt-Matis Lill, Jan Kaus, Taago Tubin ja Taavi Kull
Erinevate teatrivormide meisterlik ühendamine ooperis „Tulleminek“ (Teater Vanemuine).
Marko Matvere
Rullo
ja Javert’i tegelaskuju jõuline kehastamine algupärandis „Nurjatu saar“
(Eesti Kontsert) ja muusikalis „Hüljatud“ (Teater Vanemuine).
Rasmus Puur, Priit Võigemast, Hirvo Surva ja Ingrid Roose
Nappide vahenditega muusikateatri dimensiooni loomine kontsertlavastuses „Kord annan end päriselt ära“ (OÜ Tähesõjad).
Kalevi tegelaskuju vokaalselt särav kehastamine algupärandis „Pilvede värvid“ (Rahvusooper Estonia).
SÕNALAVASTUSTE MUUSIKALISE KUJUNDUSE JA ORIGINAALMUUSIKA AUHIND
Žürii: Olav Ehala, Tõnu Kõrvits, Tauno Aints ja Helena Tulve.Artjom Astrov ja Raul Keller
Originaalmuusika lavastusele „Forbidden Colors“ (Von Krahli Teater).
Rando Kruus ja Oliver Vare
Muusikaline kujundus lavastusele „Praktiline Eesti ajalugu“ (Tartu Uus Teater).
Ardo Ran Varres
Muusikaline kujundus lavastusele „Sümfoonia ühele. Allegro con moto“ (Tartu Uus Teater).
Lauri Saatpalu ja Paul Daniel
Muusikaline kujundus lavastusele „Mees, kes ei teinud mitte midagi“ (NUKU teater).
Originaalmuusika lavastusele „IDEM“ (Vaba Lava ja Vene Teater).
SÕNALAVASTUSTE AUHINNAD
Žürii: Jaak Allik, Toomas Lõhmuste, Tambet Kaugema, Iir Hermeliin, Külliki Saldre, Kersti Kreismann ja Valle-Sten Maiste.NAISKÕRVALOSATÄITJA AUHIND
Ülle Kaljuste
Maša Kos lavastuses „Kolm talve“ ja Zinaida Savvišna lavastuses „Ivanov“ (mõlemad Eesti Draamateater).
Ester Kuntu
Karin lavastuses „Saraband“ (Eesti Draamateater).
Hilje Murel
Pam lavastuses „Omade vahel“ ja Kate lavastuses „Magamistubades“ (mõlemad Kell Kümme).
Külli Teetamm
Varja lavastuses „Kirsiaed“ (Tallinna Linnateater).
Thessala lavastuses „Praegu pole aeg armastamiseks“ (R.A.A.A.M.) ja Marfa Jegorovna Babakina lavastuses „Ivanov“ (Eesti Draamateater).
MEESKÕRVALOSATÄITJA AUHIND
Ago Anderson
Harald
Kuremeri lavastuses „Kaarnakivi perenaine“ (Endla Teater ja Kuressaare
Linnateater, teatrisarjas „Sajandi lugu“) ja Maie lavastuses „Säärane
mulk ehk Sada vakka tangusoola“ (Endla Teater).
Guido Kangur
Aleksandar King lavastuses „Kolm talve“ ja Pavel Kirillõtš Lebedev lavastuses „Ivanov“
(mõlemad Eesti Draamateater).
Mait Malmsten
Mihhail Mihhailovitš Borkin lavastuses „Ivanov“ (Eesti Draamateater).
Martin Mill
Cosme
lavastuses „Nähtamatu daam“, Koss lavastuses „Krdi loll lind“ (mõlemad
Ugala Teater) ja osaline rühmatöös „Siis kui väikesed lapsed kõik
magavad juba“ (EMTA
lavakunstikool).
Henrik lavastuses „Saraband“ (Eesti Draamateater) ja Burgose Jorge lavastuses „Roosi nimi“ (Teater Vanemuine).
NAISPEAOSATÄITJA AUHIND
Natalja Dõmtšenko
Tema lavastuses „Sonimine kahele“ (Vene Teater).
Marian Heinat
Bess lavastuses „Laineid murdes“ ja Kristi lavastuses „Beatrice“ (mõlemad Teater
Vanemuine).
Hele Kõrve
Leedi Macbeth lavastuses „Macbeth“ ja Džiina lavastuses „Kaks vaest rumeenlast“
(mõlemad Tallinna Linnateater).
Mari-Liis Lill
Alkmene lavastuses „Praegu pole aeg armastamiseks“ (R.A.A.A.M.).
Lady Torrance lavastuses „Orpheus allilmas“ (Ugala Teater).
MEESPEAOSATÄITJA AUHIND
Rain Simmul
Howie lavastuses „Jäneseurg“ (Tallinna Linnateater).
Jan Uuspõld
Tomas Ericsson lavastuses „Talvevalgus“ (Theatrum).
Martin Veinmann
Johan lavastuses „Saraband“ (Eesti Draamateater).
Kaspar Velberg
Jermolai Aleksejevitš Lopahhin lavastuses „Kirsiaed“ (Tallinna Linnateater).
Amphitryon lavastuses „Praegu pole aeg armastamiseks“ (R.A.A.A.M.).
KUNSTNIKUAUHIND
Lilja Blumenfeld
Kujundused lavastustele „Saraband“ ja „Ivanov“ (mõlemad Eesti Draamateater).
Karmo Mende ja Tiiti Hynninen
Kunstnikutöö ning video- ja valguskujundus lavastusele „Macbeth“ (Tallinna Linnateater).
Kristiina Põllu
Kujundus
lavastusele „BB ilmub öösel“ (Tartu Uus Teater ja Von Krahli Teater,
teatrisarjas „Sajandi lugu“) ning kostüümid lavastusele „Praktiline
Eesti ajalugu“ (Tartu Uus Teater).
Rosita Raud
Kujundused
lavastustele „Sonimine kahele“ (Vene Teater), „Mees, kes ei teinud
mitte midagi“ (NUKU teater), „Guugelmuugelpunktkomm“ (Teater Vanemuine)
ja „Lumekuninganna“ (Ugala Teater).
Videokujundus ja visuaal-elektroonilised lahendused ning kunstnikutöö lavastusele „Beatrice“ (Teater Vanemuine).
LAVASTAJAAUHIND
Lauri Lagle
„NO35 Päev pärast vaikust“ (Teater NO99)
Ivar Põllu ja Mart Koldits
„BB ilmub öösel“ (Tartu Uus Teater ja Von Krahli Teater, teatrisarjas „Sajandi lugu“)
Damir Salimsjanov
„Praegu pole aeg armastamiseks“ (R.A.A.A.M.)
Uku Uusberg
„Ivanov“ (Eesti Draamateater)
„Säärane mulk ehk Sada vakka tangusoola“ (Endla Teater) ja „Midagi on viltu“ (Tallinna Kammerteater)