9.
septembril esitleti Draama festivalil Vanemuise teatris aastaraamatut „Teatrielu 2021“.
Raamatu
ühe koostaja Valle-Sten Maiste sõnul iseloomustab 2021. aastat Eesti teatris
vaikne otsingulisus, edasiliikumine viimastel aastakümnetel enesestmõistetavaks
muutunud vormiliste uuenduste lõimes. Seda mõnele juba ammuilma
stagnatsioonilisena mõjuvat teisenemist saadavad paraku mitmed tormid
veeklaasis. Naisrežissööride esiletõusu tuules kuuleb endiselt veidrat
küsimust: kas lavastajaamet ikka on naisele sobiv amet? Parema sooteadlikkusega
etenduskunstide keel on traditsioonilise draama austajate jaoks kohati ikka
üsna arusaamatu. Lõhed ei ole pelgalt põlvkondlikud. „Teatrielu 2021“
vestlusringis on kriitikud
Karin Allik,
Pille-Riin Purje,
Ott Karulin ja
Jaak Allik üksmeelel, et tantsuteater ja etenduskunstid saavad
meedias piisavalt tähelepanu, ent vaatajaskonda ja mõistjate ringi pole neil
siiski õnnestunud märkimisväärselt laiendada. „Teatrielus 2021“ osundavad ka
paar juhtivat teatrist kirjutajat, et etenduskunstid vegeteerivad ammuilma
omamoodi krüptilises limbos.
„Teatrielus
2021“ on püütud neid erimeelsusi markeerida ja seejärel mõningaid teatripildis
nähtavaid vormilisi muutusi põhjalikumalt avada. Rõhk ei ole seejuures
tingimata seninägematu ja uudse leidmisel, vaid viimastel aastatel toimunud sündmuste
süveneval, asjatundlikul ja detailsel eritlemisel. Luule Epner vaatleb nn ruumilist pööret teatripildis, arvukate
uute ebatraditsiooniliste etenduspaikade ruumipoeetikat. Riina Oruaas räägib lavastustest,
mille vastuvõtt on ajaliselt killustatud, mis koosnevad paralleelsetest
tegevusliinidest või milles mängitakse samu tegevusi läbi eri viisil. Kõikide
liinide kogemiseks ei piisa sealjuures ühest vaatamiskorrast. Keiu Virro kirjutab naistest laval,
naistest lavastajatena, naise vaatepunktist ja vaatepunktist naisele eesti
teatripildis.
Mullustest
parimatest, nii sisulise kui ka vormilise värskusega silma torganud
lavastustest – Eesti Draamateatri „Mefistost“ ja Von Krahli teatri „Fundamentalistist“
– kirjutavad Madli Pesti ja Anders Härm. „Teatrielus 2021“ on
ülevaated Eesti ooperi- ja tantsuskeenedel toimunust, autoriteks vastavalt Alvar Loog ja Heili Einasto. Alvar Loog küsib Viljandi kultuuriakadeemia nn Von
Krahli lennu näitele tuginedes, kas avangardiste saab aretada akadeemiliselt. Madis Kolgil täitus 20 aastat ajakirja
Teater. Muusika. Kino peatoimetajana, mispuhul uuritakse, kuidas on Kolgi arusaam
enda ja ajakirja osast meie teatrielus ajas muutunud. Linnateatris sai läbi
suursugune epohh – Elmo Nüganeni ajastu –, millele vaatab tagasi Meelis Oidsalu. Teatrimälu rubriigis
kirjutab Anne-Liis Maripuu
tantsijast, koreograafist ja pedagoogist Gerd Neggost.
„Teatrielu
2021“ koostajad ja toimetajad on Alvar
Loog ja Valle-Sten Maiste,
statistika ja kroonika on koostanud Tiia
Sippol. Raamatu keeletoimetaja on Mari Tuuling, kujundaja Kersti
Tormis.
„Teatrielu“
sarja annab välja Eesti Teatriliit koostöös Eesti Teatri Agentuuriga, trükib
Tallinna Raamatutrükikoda.
Raamatute
väljaandmist on toetanud Eesti Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapital.